در دو دهه گذشته و همزمان با سیر صعودی توسعه اینترنت و تکنولوژی در جهان، انسان در بسیاری از حوزهها به سمت اینترنتی شدن حرکت کرده است. امروزه نمایشگاههای بین المللی که پتانسیل بسیار بالایی در زمینه تجارت بینالملل دارند، با استفاده از اینترنت و تکنولوژی روز دنیا و بهصورت مجازی برگزار میشوند. نمایشگاههای مجازی به عنوان زیر مجموعهای از صنعت رویدادهای تجاری در سطح ملی و بینالمللی، محرک مهمی برای اقتصاد جهان محسوب میشوند.
نمایشگاه مجازی واقتصاد جهانی
♦ مفهوم نمایشگاه مجازی
قبل از بررسی تاثیر نمایشگاه مجازی بر اقتصاد جهان بهتر است به بررسی مفهوم این نمایشگاه پرداخته شود. به طورکلی به نمایشگاههایی که برگزاری آنها مبتنی بر فضای وب باشد، نمایشگاه مجازی گفته میشود. نمایشگاههای مجازی گاهی با نام نمایشگاه آنلاین نیز شناخته میشوند. در واقع در این نوع نمایشگاهها مانند نمایشگاههای معمول فیزیکی یک پایگاه شامل لیست همه غرفههای نمایشگاه وجود دارد. محل برگزاری نمایشگاههای آنلاین، وب سایت رسمی نمایشگاه خواهد بود و افراد میتوانند با مراجعه به قسمتهای مختلف سایت نمایشگاه از غرفههای مختلف بازدید و نسبت به ثبت سفارش، خرید محصول مورد نظر و ارتباط با شرکتها اقدام نمایند.
معمولا لیست غرفههای نمایشگاههای مجازی شامل نام و لوگوی غرفه داران و اطلاعات خدمات یا محصولات مورد ارائه آنها است. همچنین با توجه به بستر مورد استفاده (اینترنت)، غرفهداران و صاحبان کسب وکارها میتوانند اطلاعات محصولات و خدمات خود را در قالب محتوای جذاب چند رسانهای معرفی نمایند و این موضوع به بهتر دیدهشدن محصول مورد نظر نیز کمک خواهد کرد.
نمایشگاه مجازی واقتصاد جهانی
♦ اهمیت نمایشگاه آنلاین
• دامنه اطلاعرسانی نامحدود
• جامع بودن اطلاعات
• صرفه جویی در هزینههای بازدیدکنندگان و غرفهداران
• جذب بازدیدکنندگان بیشتر
• مدتزمان برگزاری نمایشگاه
• افزایش بهرهوری و بازدهی و رشد کسب وکار بین الملل
• تعامل آسان
• استفاده راحتتر از امکانات نمایشگاه
• امکان بهروزرسانی اطلاعات کالا یا خدمات بهصورت لحظهای
• محدود نبودن تعداد بازدیدکنندگان
• جمع آوری کلیه اطلاعات در یک پایگاه داده و امکان ارائه مجدد به بازدیدکنندگان جهت مرور مجدد
• امکان ایجاد پروفایلهای تخصصی جهت تعاملات
• امکان شرکت در گپهای گروهی با مشتریان و غرفهداران دیگر
• امکان مطرح شدن در میان متخصصان و حامیان مالی و پیشرفت برند
♦ مزیتهای مهم نمایشگاه مجازی چیست؟
• بهرهمندی از محتوای چندرسانهای
یکی از مهمترین مزایای نمایشگاه آنلاین این است که بازدیدکنندگان میتوانند از طریق لیست محصولات، تمام محصولات را با دقت بررسی و مقایسه کنند. این امر بازدیدکنندگان را در دریافت تجزیه و تحلیل عمیق از محصول نمایش داده شده، کمک میکند.
بهرهمندی از محتوای چندرسانهای در نمایشگاههای مبتنی بر وب امکانات زیادی را برای غرفهداران و بازدیدکنندگان فراهم میکند. به عنوان مثال غرفه نمایشگاه مجازی به شما امکان میدهد تا مدل سهبعدی از غرفه خود به مخاطبین ارائه دهید و با ایجاد جذابیت بصری برای غرفه، بازدیدکنندگان خود را از نمایشگاههای سنتی به غرفه نمایشگاهی مجازی شخصی خود جذب کنید.
اما مهمترین مزیت استفاده از محتوای چندرسانهای، معرفی گرافیکی محصولات و خدمات در قالب فیلم، عکس و موشن گرافیک است که تاثیر بسیاری در افزایش فروش و توسعه کسبوکار شما خواهد داشت. نمایشگاه مجازی واقتصاد جهانی
• دسترسی آسان
نمایشگاه مجازی مزیت ناوبری آسان را به ارمغان میآورد. به این معنی که بازدیدکنندگان میتوانند به راحتی در نمایشگاههای شما حرکت کنند و همانند نمایشگاههای فیزیکی، پیشخوانها، محصولات و خدمات مختلف موجود در غرفه شما را بررسی کنند.
دسترسی آسان به نمایشگاههای مجازی به راحتی جستجو در اینترنت است و این موضوع از مشکلات نمایشگاههای فیزیکی مانند جای پارک، پیدا کردن غرفهها و موارد مشابه دیگر جلوگیری میکند و این ویژگی تاثیر بسزایی در افزایش مشتریان شما دارد.
از طرفی غرفهداران نیز با استفاده از اینترنت، از هر جا و با هر دستگاهی قادر خواهند بود با مخاطبین خود در ارتباط باشند و محصولات و خدمات خود را در غرفه کنترل کنند. بررسی موجودی، کنترل میزان فروش و تجزیه و تحلیل نیاز مشتریان نیز با استفاده از ابزار آنلاین به راحتی قابل انجام است.نمایشگاه مجازی واقتصاد جهانی
• صرفهجویی در هزینهها
صرفهجویی در هزینهها مزیت دیگر برگزاری نمایشگاه بهصورت مجازی است. در واقع یک محاسبه ساده نشان میدهد که امروزه هزینه برقراری غرفه در نمایشگاههای فیزیکی بسیار بالا است. بهطوریکه گاهی هزینههای طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی، هزینههای اجاره تجهیزات نمایشگاهی، هزینه ثبتنام در نمایشگاهها و بهطورکلی مجموع قیمت برآورد شده شرکت در نمایشگاهها، بسیاری از شرکتها و غرفهداران را از حضور در نمایشگاهها منصرف میکند.
برخی از مهمترین هزینههای ایجاد یک غرفه نمایشگاهی به شرح زیر است:
• هزینه اجاره غرفه نمایشگاهی
• هزینه طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی
• هزینه حمل و نقل و تامین کالاهای مورد نیاز غرفه
• هزینه تبلیغات، کارکنان و هزینههای مشابه دیگر
• هزینه میز و صندلی و تجهیزات دکوراتیو غرفه
امروزه به دلیل کاهش چشمگیر هزینهها، برگزاری نمایشگاه بهصورت مجازی بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.
♦ غرفههای مجازی شامل چه اطلاعاتی است؟
بهطورکلی غرفههای مجازی شامل اطلاعاتی مانند: مشخصات کامل شرکت، لوگوی سازمانی، محتوای چند رسانهای از کالا یا خدمات، ویدئوهایی جهت معرفی، آدرس و اطلاعات تماس، آدرس شبکههای اجتماعی و اطلاعاتی که خود غرفه داران تمایل به اشتراک آنها دارند، است. این پلتفرمها معمولا بهصورت اختصاصی برای هر کدام از غرفه داران طراحی میشود که طبق آن تمامی دادهها براساس سلیقه خاص هر شرکت ارائه میشود.
♦ انواع تاثیر اقتصادی نمایشگاه مبتنی بر اینترنت
بهطورکلی تاثیر انواع نمایشگاهها به ویژه نمایشگاههای آنلاین بر اقتصاد جهانی را میتوان به ۳ حوزه تاثیر مستقیم، غیرمستقیم و القایی تقسیمبندی کرد. در ادامه به اختصار این سه دستهبندی بررسی شده است.
تأثیر مستقیم برگزاری نمایشگاه بهصورت مجازی بر اقتصاد جهانی را میتوان ارزش افزوده در تولید ناخالص داخلی کشورها، اشتغالزایی داخلی و خارجی، کاهش هزینهها نسبت به نمایشگاههای فیزیکی و جامعه آماری بزرگتر از مشتریان دانست. همچنین تأثیر غیر مستقیم نمایشگاههای آنلاین بر اقتصاد جهانی نیز شامل فعالیت و اشتغال در زنجیره تامین و پشتیبانی میشود، به عنوان مثال مشاغل ایجاد شده در حوزه طراحی و پیاده سازی غرفههای نمایشگاهی را میتوان نام برد.
و در نهایت تأثیر القایی ناشی از نمایشگاههای مبتنی بر وب بر اقتصاد جهانی، اشتغال و فعالیت ایجاد شده توسط شرکتکنندگانی است که بهصورت عمده کالاها و خدمات معرفی شده در نمایشگاههای وب محور را خریداری میکنند. این امر به حمایت از شرکتهای تولیدی کمک میکند و موجب رشد اقتصادی و ایجاد شغل در فروشگاههای خرده فروشی، شرکتهای عرضهکننده کالا و صنایع خدماتی میشود.
♦ تور مجازی چیست و چه تفاوتی با نمایشگاه مجازی دارد؟
با توسعه فناوری و ظهور تکنولوژیهایی نظیر اسکن سهبعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، مجازیسازی اماکن مختلف و تجربه حضور در آنها بسیار لذت بخش است. حتما تا به حال نام تور مجازی را شنیده اید. این نوع فناوری، ابزاری جدید در بستر وب است که نمایشی مجازی از فضای واقعی ارائه میکند. تور مجازی تجربه حضور در مکان مورد نظر را به شما القا میکند و حتی شما میتوانید در آن محیط با جزئیات فراوان حرکت کنید.
استفاده از این ابزارها در نمایشگاهها امکان مشاهده و بررسی کالا یا خدمات و شرکت در یک تور مجازی را به بازدیدکنندگان غرفه نمایشگاهی شما میدهد. مفهوم تور مجازی هم در نمایشگاههای حضوری و هم در نمایشگاههای مجازی قابل پیاده سازی است. در ادامه دو مورد از تفاوتهای تور مجازی و نمایشگاه مجازی معرفی شده است:
. تور مجازی معمولا همیشگی است اما نمایشگاه در زمان خاصی برپا است.
. تور مجازی به عنوان یک خدمت در نمایشگاههای مجازی مورد استفاده قرار میگیرد.
♦ سخن آخر
فعالان صنعت نمایشگاهی در سرتاسر جهان بر این باورند که با اینترنت محور شدن برگزاری نمایشگاهها به ویژه نمایشگاههای بینالمللی علاوه بر صرفهجویی در هزینه و زمان، دیگر دلیلی برای لغو نمایشگاهها وجود نخواهد داشت و مشکلاتی مانند بیماری کرونا مانعی در برگزاری رویدادهای بینالمللی نخواهد بود.
♦ نحوه ارتباط با شرکت ایران موبیکس
شرکت ایران موبیکس به عنوان یکی از گروه های با تجربه,معتبر و کاردان در زمينه ارائه تمامی خدمات بازرگانی و گمرکی
از جمله ترخیص کالا، واردات، مشاوره بازرگانی، ثبت سفارش کالا و … می باشد تا ترخیص کالا از گمرک را برای شما
عزیزان با استفاده از آخرین قوانین و مقررات جاری بازرگانی و بخش نامه های گمرکی توسط ترخیص کار گمرک
به صورت اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهد.
http://wa.me/989130017401
https://instagram.com/iranmobix
نمایشگاه های مجازی بر اقتصاد جهانی چه تاثیری دارند؟