هزینههای خدمات گمرکی در ساعات غیر اداری و مکانهای غیر گمرکی، معمولا به عنوان دیماند شناخته میشوند. برای درک بهتر این مفهوم و کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید. در ادامه اطلاعات کاملی در خصوص تعریف دقیق دیماند در گمرک و تمایز آن با سایر مفاهیم در اختیارتان قرار می گیرد. این اطلاعات در زمان انجام خدمات واردات و صادرات مانند واردات از چین اهمیت زیادی دارند.
دیماند در گمرک و تمایز آن با سایر مفاهیم به چه معنی است؟
وقتی که گمرک خدمات خود را در ساعات غیر اداری و در مکانهایی که مربوط به گمرک نیستند ارائه میدهد، هزینهای به نام دیماند دریافت میکند. این هزینه مرتبط با خدمات گمرکی و بندری در زمان یا مکانهایی خارج از ساعات اداری یا مکانهای گمرکی است.
با این حال، باید توجه داشت که انبارهای گمرکی امروزه به صورت شبانهروزی فعالیت میکنند و هزینه دیماند برای ترخیص کالا از این انبارها بسیار کمتر شده است.
فعالیتهای شبانهروزی در گمرک و پرداخت دیماند
دیماند در ساعات غیر اداری و در مکانهای غیر گمرکی، به دو دسته اداری و غیر اداری تقسیم میشود. خدماتی که توسط کارکنان گمرک ارائه میشود، به عنوان دیماند اداری شناخته میشود، در حالی که خدماتی که توسط پیمانکاران در مکانهای غیر گمرکی ارائه میشود، در حوزه دیماند غیر اداری قرار میگیرد.
واقعیت این است که دیماند گمرک تنها هزینهای نیست که توسط انبارهای عمومی گمرک دریافت میشود؛ بلکه برای خدمات بندری نیز به کار میرود.
اگرچه ممکن است به نظر برسد که دیماند یکی از راههای دولت برای بدست آوردن درآمد بیشتر از بازرگانان است، اما علت اصلی تعیین این هزینه، پشتیبانی از تجارت بینالمللی است. با ارائه خدمات شبانهروزی، گمرک تسهیلات لازم را برای انجام فعالیتهای تجاری در طول شبانهروز فراهم میکند و به بهبود روند تجارت کمک میکند.
کدام بنادر دیماند کشتی را دریافت نمیکنند؟
در بنادری که دیماند برای کشتیها دریافت نمیشود، بدون شک خدمات شبانهروزی ارائه نمیشود. این وضعیت تنها در برخی از اسکلهها رخ میدهد که به شرح زیر است:
- اسکلههای فولاد خوزستان
- اسکله فولاد شهید رجایی
- اسکله پتروشیمی بندر امام (ره)
- اسکله خارک
- اسکله عسلویه
- اسکله کاوه
- اسکله نکاء
- اسکله قشم
در مواردی که شناورهای چوبی به اسکلههایی مانند بندر باهنر متصل هستند، یک انبار به عنوان مرجع برای اخذ دیماند مورد استفاده قرار میگیرد.
تعرفه دیماند در گمرک چقدر است؟
در حوزه بازرگانی، فقط آگاهی از مفهوم دیماند در گمرک و تمایز آن با سایر مفاهیم کافی نیست؛ بلکه اهمیت اصلی این است که چگونه بر روی مسیر تجارت ما تاثیر میگذارد. از آنجایی که دیماند به افزایش هزینهها منجر میشود، این امر برای بازرگانان بسیار حیاتی است.
هزینه دیماند در هر گمرک ممکن است متفاوت باشد، اما انتظار ندارید که مبلغ زیادی را بپردازید، زیرا گمرکها در تمام ایام هفته و به صورت شبانهروزی فعال هستند و تنها تعداد محدودی از افراد یا شرکتها مجبور به پرداخت دیماند هستند. هزینه دیماند باید به صورت نقدی یا از طریق کارت اعتباری به گمرک پرداخت شود.
صورت حساب انبار گمرکی
تا اینجا با مفهوم دیماند آشنا شدیم و چگونگی عملکرد آن در بنادر و گمرکها را مورد بررسی قرار دادیم. اما یکی از نکات مهمی که بازرگانان باید به آن توجه داشته باشند، صورت حساب انبار است که به صورت معمول توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی او از انبار دار دریافت میشود.
صورت حساب انبار به عنوان یک سند مالکیتی برای کالا در گمرک مورد استفاده قرار میگیرد و شامل اطلاعات حیاتی از کالا است.
در این صورت حساب اطلاعاتی همچون نام شرکت حمل، نام صاحب کالا، وزن و نوع کالا، تاریخ ورود به مرز، تعداد بستهها و نوع بستهبندی، تاریخ تخلیه در انبار، مشخصات کانتینر، وضعیت ایرانی یا خارجی بودن وسیله حمل، اطلاعات انبار نگهداری و شماره قبض انبار و دیگر موارد ذکر شده را شامل میشود.
با داشتن این اطلاعات دقیق، بازرگانان میتوانند به بهترین شکل ممکن از فرآیند ترخیص کالا و مدیریت انبار گمرکی استفاده کنند.
انواع صورت حساب انبار گمرکی
با آشنایی با مفهوم صورت حساب انبار و اطلاعات موجود در آن، باید اطلاعات مربوط به انواع مختلف این صورت حساب را نیز بدانیم؛ زیرا دانستن این اطلاعات برای دیماند کالا بسیار اهمیت دارد:
- صورت حساب انبار اولیه:
زمانی که کالا وارد انبارهای عمومی، خصوصی، یا سازمان بنادر و کشتیرانی میشود، انبار دار بر اساس اطلاعات مشخصات کالا در اسناد خرید، حمل و اوراق تالی، صورت حساب انبار اولیه را صادر میکند. - صورت حساب انبار تفکیکی:
در صورتی که کالا به دلایل مختلفی غیرقابل ترخیص باشد، صورت حساب انبار تفکیکی به نام آورنده یا صاحب کالا صادر میشود. - صورت حساب انبار قابل معامله:
این صورت حساب با رعایت قوانین مربوطه قابل خرید و فروش است و به بررسی بیشتری نیاز دارد.
مراحل ترخیص کالا در دیماند در گمرک و تمایز آن با سایر مفاهیم
دریافت صورت حساب انبار تنها یکی از مراحل ترخیص کالا میباشد. صاحب کالا برای انجام امور گمرکی باید تمامی مراحل و اخذ مجوزات مورد نیاز را انجام دهد. در ادامه به توضیح روند ترخیص کالا از گمرک پرداخته میشود تا مفهوم دیماند برای شما روشن گردد:
- ثبت اظهار در سامانه EPL: اولین مرحله از ترخیص کالا به ورود اطلاعات کالا در سیستم EPL مربوط میشود که به صورت آنلاین انجام میشود.
- احراز هویت و تعیین مسیر: پس از بررسی و تایید اطلاعات وارد شده، یک شماره ثبت یا کوتاژ اختصاص داده میشود.
- کنترل کالا: کنترل کالا در سه مسیر سبز، قرمز و زرد قرار میگیرد و با توجه به مدارک ارائه شده و بررسی کارشناسان گمرکی، یکی از این سه مسیر برای کالا مشخص میشود.
- اخذ مجوزهای لازم: کالای وارداتی ملزم به دریافت مجوزهایی از سوی سازمانها و نهادهای مرتبط است که از جمله این مجوزها میتوان به تجهیزات پزشکی، استاندارد، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی و غیره اشاره کرد.
- بررسی تعرفه و تطبیق کالا: در این مرحله، کارشناسان گمرکی تعرفه گمرکی کالا را با اسناد و مجوزها مطابقت میدهند و در صورت عدم وجود مشکل، تایید نهایی را امضا میکنند.
سخن پایانی درباره دیماند در گمرک و تمایز آن با سایر مفاهیم
در پایان باید تاکید کنیم که آگاهی از مفاهیمی مانند دیماند گمرکی و صورت حساب انبار گمرکی برای هر بازرگانی بسیار اساسی است. با داشتن اطلاعات کامل و درست، میتوانید از فرآیند ترخیص کالا بهترین استفاده را برده و هزینههای اضافی را کاهش دهید.
سوالات متداول درخصوص دیماند در گمرک و تمایز آن با سایر مفاهیم
1.چرا هزینههای خدمات گمرکی در ساعات غیر اداری و مکانهای غیر گمرکی به عنوان دیماند شناخته میشوند؟
به دلیل اینکه در این زمانها و مکانها، خدمات گمرکی ارائه میشود که خارج از ساعات اداری و مکانهای گمرکی است و این خدمات نیاز به پرداخت هزینهای دارند که به عنوان دیماند شناخته میشود.
2.آیا هزینه دیماند در تمامی گمرکها یکسان است؟
هزینه دیماند در هر گمرک ممکن است متفاوت باشد، اما جای نگرانی نیست و لازم نیست که مبلغ زیادی را بپردازید، زیرا گمرکها در تمام ایام هفته و به صورت شبانهروزی فعال هستند و تنها تعداد محدودی از افراد یا شرکتها مجبور به پرداخت دیماند هستند.
3.چه بنادری دیماند کشتی را دریافت نمیکنند و چرا؟
بنادری مانند اسکلههای فولاد خوزستان، اسکله فولاد شهید رجایی و اسکله پتروشیمی بندر امام (ره) دیماند کشتی را دریافت نمیکنند، زیرا این اسکلهها به عنوان بخشی از بنادر صنعتی بوده و فعالیتهای گمرکی در آنها انجام نمیشود.
نظر بگذارید